Brev:
Tjek af vores rytme
17. januar 2011
Alder:
6 mdr.
Tjek af vores rytme
Kære Helen,
Jeg skriver for at få et tjek af vores rytme - der skal nok optimeres lidt:-)
Min datter har været lidt halvsløj den sidste tid + feber, hvilket gør at der går noget kuk i rytmen. Samtidig tror jeg at hun er ved at finde en ny rytme, som måske er mere alderssvarende. Jeg har samtidig overvejet om vi skal begynde at stå lidt tidligere op, men jeg har ikke ville vække hende den seneste tid pga. feber + sløj, og så er jeg af den holdning at hun sover fordi hun har brug for det.
Mit indtryk er at hendes søvnbehov er lidt højere end gennemsnittet - i hvert fald om natten, hvor hun så samtidig ikke altid sover helt så meget om dagen. Men hun skal selvfølgelig også være klar til at starte vuggestue/dagpleje fra omkring maj.
Vores rytme:
- står op kl. 8 og laver morgenmad - får noget i hånden + havregrød + vand af kop evt. supplere med blød bolle med smøreost (kører lidt død i det, så forsøger mig med risgrød med kanel, hirseflagegrød, øllebrød og tror jeg vil forsøge med flerkornsgrød). Nogen gode ideer til anden variation? Der går rigtig meget tid med at spise mad. Kan lige klemme et bad ind og så en flaske.
- puttes kl. 10 - sover en times tid
- får frokost kl. 12 - rugbrødsbjælke/skorpe/grønt/frugt i hånden, grøntsagsmos med kød, vand af kop
- får flaske og puttes kl. 14 - sover to timer
- er begyndt at indføre et eftermiddagsmåltid ved 16-tiden - naturel yoghurt med frugtmos, blød bolle med smøreost eller bare lidt frisk frugtmos/frugtbidder f.eks. banan.
- kl. 18 - rugbrødsbjælke/skorpe/grønt/frugt i hånden, grøntsagsmos med kød, vand af kop
- flaske kl. 19 og puttes mellem kl. 19 og 20
- drømmemåltid kl. 22
- natflaske kl. 4
Hvordan synes du rytmen ser ud? Skal jeg indføre flere måltider? Jeg synes ikke hun spiser specielt meget for tiden og mit indtryk er at hun ikke rigtig er sulten. Samtidig arbejder jeg på at gøre hendes mad grovere og grovere, da hun virker til at være meget mere interesseret i små hapsere, som hun kan tygge på.
Jeg har overvejet om jeg skal vække hende, så hun kun sover til kl. 7? Hun kan sagtens ha lange vågenperioder om dagen, men samtidig så kan hun ikke altid mere efter to timer.
Hun sover meget om natten, og hun har ofte dage, hvor hun sover noget mindre end beskrevet i ovenstående rytme, f.eks. to lure på hhv. 1/2 og 1 time, men sålænge hun er glad og trives disse dage, så er det vel ok.
Jeg ser frem til at høre dine tanker om ovenstående.
Med Venlig Hilsen
Mor