Tjek af vores rytme

17. januar 2011

Alder:
6 mdr.

Tjek af vores rytme

Kære Helen,

Jeg skriver for at få et tjek af vores rytme - der skal nok optimeres lidt:-)

Min datter har været lidt halvsløj den sidste tid + feber, hvilket gør at der går noget kuk i rytmen. Samtidig tror jeg at hun er ved at finde en ny rytme, som måske er mere alderssvarende. Jeg har samtidig overvejet om vi skal begynde at stå lidt tidligere op, men jeg har ikke ville vække hende den seneste tid pga. feber + sløj, og så er jeg af den holdning at hun sover fordi hun har brug for det.

Mit indtryk er at hendes søvnbehov er lidt højere end gennemsnittet - i hvert fald om natten, hvor hun så samtidig ikke altid sover helt så meget om dagen. Men hun skal selvfølgelig også være klar til at starte vuggestue/dagpleje fra omkring maj.

Vores rytme:
- står op kl. 8 og laver morgenmad - får noget i hånden + havregrød + vand af kop evt. supplere med blød bolle med smøreost (kører lidt død i det, så forsøger mig med risgrød med kanel, hirseflagegrød, øllebrød og tror jeg vil forsøge med flerkornsgrød). Nogen gode ideer til anden variation? Der går rigtig meget tid med at spise mad. Kan lige klemme et bad ind og så en flaske.

- puttes kl. 10 - sover en times tid
- får frokost kl. 12 - ...

Annonce

... rugbrødsbjælke/skorpe/grønt/frugt i hånden, grøntsagsmos med kød, vand af kop
- får flaske og puttes kl. 14 - sover to timer

- er begyndt at indføre et eftermiddagsmåltid ved 16-tiden - naturel yoghurt med frugtmos, blød bolle med smøreost eller bare lidt frisk frugtmos/frugtbidder f.eks. banan.

- kl. 18 - rugbrødsbjælke/skorpe/grønt/frugt i hånden, grøntsagsmos med kød, vand af kop
- flaske kl. 19 og puttes mellem kl. 19 og 20
- drømmemåltid kl. 22
- natflaske kl. 4

Hvordan synes du rytmen ser ud? Skal jeg indføre flere måltider? Jeg synes ikke hun spiser specielt meget for tiden og mit indtryk er at hun ikke rigtig er sulten. Samtidig arbejder jeg på at gøre hendes mad grovere og grovere, da hun virker til at være meget mere interesseret i små hapsere, som hun kan tygge på.

Jeg har overvejet om jeg skal vække hende, så hun kun sover til kl. 7? Hun kan sagtens ha lange vågenperioder om dagen, men samtidig så kan hun ikke altid mere efter to timer.
Hun sover meget om natten, og hun har ofte dage, hvor hun sover noget mindre end beskrevet i ovenstående rytme, f.eks. to lure på hhv. 1/2 og 1 time, men sålænge hun er glad og trives disse dage, så er det vel ok.

Jeg ser frem til at høre dine tanker om ovenstående.

Med Venlig Hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger